Wiadomości branży mięsnej

Handel detaliczny w najbliższym roku czekają dynamiczne zmiany, mające na celu zwiększenie dynamiki rozwoju tego sektora. Istnieje duży potencjał do wzrostu wyników sprzedaży za pomocą inteligentnych rozwiązań, które zoptymalizują ponoszone koszty związane z funkcjonowaniem sklepu.

Są takie okresy w roku, kiedy branża handlu przeżywa świetny czas. Może to być sezon wyprzedaży „Black Friday”, „Cyber Monday” czy minione święta. Jednak spory odsetek klientów zamiast wyruszać na ulice i do centrów handlowych, przygotowuje sobie duży kubek kawy i loguje się do swojego komputera lub smartfona, aby zrobić zakupy online. Ta rzeczywistość oznacza, że sprzedawcy detaliczni, aby pozostać konkurencyjni, muszą oferować lepszą i bardziej spersonalizowaną obsługę klienta.

W dobie przenikania się formatów handlowych klient oczekuje wygodnego dokonywania zakupów. Konsument nie zastanawia się czy dany sklep jest dyskontem, czy supermarketem. Oczekuje prostych, wygodnych rozwiązań i zachowania wysokiej jakości. I tutaj z pomocą przychodzą innowacje, które pozwalają nie tylko zaspokoić oczekiwania klientów, ale również zoptymalizować działalność sklepu.

- Atutem nowoczesnych rozwiązań jest oszczędność czasu i pieniędzy jakie sieci handlowe poświęcają na logistykę i inwentaryzację produktów będących w sklepie. W przypadku dużych sieci poziom wygenerowanych oszczędności szacujemy na kilkanaście milionów rocznie. Kolejne dziesiątki to jest proces kasowy. Im sprawniejszy on będzie, tym więcej klientów przyciągnie. Zadaniem, dla sieci handlowych jest zaoszczędzenie wydawanych w ten sposób pieniędzy i odzyskanie straconego czasu – mówi Marcin Dąbrowski, CEO Surge Cloud.

 

Efekt innowacji

Obecne systemy logistyczne pokazują, ile towaru znajduje się w sklepie, a ile go sprzedano, przy czym system nie jest w stanie stwierdzić czy rzeczywiście ten produkt stoi na półce ani czy nie został zniszczony lub skradziony. Rozwiązaniem jest tutaj zastosowanie Inteligentnej Półki, dzięki której, właściciel sklepu ma możliwość lepszego eksponowania produktu, uzupełniania braków towarowych oraz lepszego poznania zachowań konsumentów.

 

Jak działa Inteligentna Półka? Za wszystko odpowiadają specjalne sensory, których zadaniem jest zbieranie informacji o tym co znajduje się na półce, w jaki sposób są ustawione produkty oraz czy nie zostały przełożone przez klientów.

- Dzięki odpowiedniej analizie otrzymanych danych właściciel sklepu uzyskuje wartościowe informacje takie jak: gdzie dokładnie znajduje się produkt, z jakiej serii pochodzi, jaki ma kod kreskowy oraz termin przydatności do spożycia. Są to wszystkie podstawowe informacje, które każdy pracownik zajmujący się merchandisingiem potrzebuje a my ten proces automatyzujemy - mówi Marcin Dąbrowski.

Tego typu innowacje odpowiadają na bieżące potrzeby, których sieć handlowa potrzebuje. Konieczna jest personalizacja, dostosowująca działania marketingowe do klienta w zależności od jego lokalizacji, wzorców zakupów czy upodobań. Odpowiednie korzystanie z informacji dostarczanych przez nowatorskie urządzenia, pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klienta i dostosować odpowiednią ofertę pod jego oczekiwania.

 

Przyszłość handlu detalicznego

Celem, który definiuje przyszłość handlu detalicznego jest przyspieszenie procesu robienia zakupów. Między innymi dlatego dyskonty i sklepy convenience, rosną dwa razy szybciej, niż cały polski rynek spożywczy. Według danych PMR tendencja ta utrzymywać będzie się w kolejnych latach. Wynika to ze zmian w charakterystyce konsumpcji. Klienci nie mają czasu na samodzielne przygotowanie posiłków, dlatego też oczekują, że sklep będzie posiadał np. gotowe dania do spożycia.

Stąd w najbliższych latach coraz powszechniejsza stanie się idea sklepów bezkasowych, które już dzisiaj wprowadzane są przez firmę Amazon w Stanach Zjednoczonych. Sklepy tego typu wykorzystują najnowocześniejsze na świecie technologie zakupów, takie jak: sztuczna inteligencja (AI), setki czujników i nowoczesnych kamer CCTV czy tagi RFID. Dzięki temu, będą mogły być otwarte całą dobę i znajdować się w miejscach, gdzie jest największe skupienie ludzi.

Zapotrzebowanie na tak innowacyjne rozwiązania, związane jest również z trudnościami z jakimi boryka się branża handlu detalicznego. Nawet duże sieci handlowe mają problem z realizacją planogramów, a brak dostępności towarów naraża producentów i sprzedawców na wielomilionowe straty. Nowatorskie rozwiązania, w tym inteligentne sklepy, mogą pomóc w pełni wykorzystać potencjał sieci handlowej.